Begroting 2019

Wonen & Ondernemen

Achtergrondinformatie & ontwikkelingen

Omgevingswet

De nieuwe Omgevingswet brengt de nodige veranderingen met zich mee als het gaat om regels, beleid, bevoegdheden, automatisering, werkprocessen en organisatie. De invoering van de wet is uitgesteld tot 2021 en vraagt veel voorbereiding. Zowel in regionaal verband als voor onze eigen organisatie.

Private bouwtoets

Gemeenten zijn nu verantwoordelijk voor de bouwtechnische toets alvorens een vergunning wordt afgegeven. De nieuwe wet 'Kwaliteitsborging voor het Bouwen' heeft als doel om de kwaliteitsborging van bouwwerken te verbeteren en (mede daardoor) de positie van bouwconsumenten te versterken. De gemeente krijgt een andere taak en private partijen krijgen meer verantwoordelijkheid (en aansprakelijkheid). Deze wet is uitgesteld en wordt naar verwachting parallel aan de Omgevingswet ingevoerd.

Duurzaamheid

De rijksoverheid en lagere overheden willen de samenleving verduurzamen. Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden, zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien, in gevaar te brengen. De gemeente Koggenland heeft voor ogen dat duurzaamheid een integraal onderdeel wordt van ons denken en handelen, passend bij de schaal en omvang van onze gemeente. De overheden, markt en particulieren staan voor dezelfde uitdaging en helpen elkaar bij deze opgave.

Woningmarkt

Geholpen door de economische opleving en lage rentestand, komen diverse woningbouwprojecten goed van de grond. Ook marktpartijen nemen wat meer risicodragend initiatief. Tegelijkertijd merken we dat van een stormachtige vraag zoals in de Randstad, hier geen sprake is. Op basis van de gemeentelijke structuurvisie en regionale woonvisie werken we in 2019 verder aan woningbouw op verschillende locaties. Dit gebeurt in samenwerking met marktpartijen, woningcorporatie De Woonschakel en met inzet van het gemeentelijk Woningbedrijf en Grondbedrijf.

Conform het Lente akkoord van de Tweede Kamer mogen nieuwbouwplannen die ingediend zijn na 1 juli 2018, niet meer aangesloten worden op het aardgasnet, tenzij het college anders besluit. Zonder besluit van het college om bepaalde woningen met een aardgasaansluiting te ontwikkelen, zijn de kosten voor de bouwer/ontwikkelaar.

Overdracht taken provincie, gemeente en RUD

Gemeentelijke milieutaken zijn grotendeels ondergebracht bij de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD). Vanuit de provincie worden bodemtaken naar de gemeente overgeheveld. Daarnaast moet in het kader van de Omgevingswet gekeken worden naar de taakverdeling tussen gemeente en de RUD. Het ligt in de verwachting om, indien dit toegevoegde waarde heeft, meer taken over te hevelen naar de RUD.

Overdracht taken Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en gemeenten

Er is een intentieverklaring gesloten met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) omtrent het toekomstig beheer van water en wegen. Uitgangspunt is dat water wordt overgedragen aan het HHNK en wegen naar gemeenten. Overige (financiële) condities en voorwaarden zijn onderdeel van het gesprek. Mogelijk kan dit leiden tot extra inspanningen op toekomstig onderhoud.

Reeds in gang gezet

Woningbedrijf

In 2018/begin 2019 wordt een visie en uitvoeringsprogramma opgesteld ten behoeve van het gemeentelijke Woningbedrijf. Tevens worden naar aanleiding van deze stukken aanbevelingen gedaan voor de organisatie. Zowel vanuit het uitvoeringsprogramma alsmede de aanbevelingen, is er een gerede kans dat we vanaf 2019 (structureel) moeten investeren in de organisatie en woningportefeuille.  

Woningbouw ontwikkelen zonder aardgasaansluiting

Vanaf juli 2018 is het niet meer toegestaan om woningen te bouwen met aardgasaansluiting, tenzij het college anders besluit. Zonder besluit van het college om bepaalde woningen met aardgas te ontwikkelen zijn de kosten voor de bouwer / ontwikkelaar. In het Klimaatakkoord en het IBP (Interbestuurlijk Programma) is afgesproken dat gemeenten uiterlijk in 2021 een ‘warmtevisie’ vaststellen gericht op een aardgasvrije toekomst en dat regio’s uiterlijk in 2019 een Regionale Energie Strategie (RES) formuleren met daarin de aanpak om aan de landelijke doelstellingen voor energiebesparing en duurzame opwekking te gaan voldoen.
De RUDNHN bereid het proces voor om op het niveau van de regio Noord-Holland Noord tot een RES te komen. Daarnaast hebben wij opdracht gegeven aan een onderzoeksbureau om een verkenning te doen naar de mogelijkheden en consequenties van een aardgasvrij Koggenland.   

Dienstverleningsovereenkomst Afval

In 2018 werken we verder aan de totstandkoming van een nieuwe dienstverleningsovereenkomst (DVO) afvalinzameling. Er komt een meer op maat gemaakte DVO waarin de wensen van gemeente Koggenland beter kunnen worden vertaald. Wensen vanuit het coalitieprogramma worden in dit traject meegenomen. Planning is om de nieuwe DVO met ingang van 2019 van kracht te laten zijn.

Reeds in gang gezet en (gewijzigd) financieel opgenomen in de kadernota 2019 en volgende

Wegverkeerslawaai

In de gemeente moeten momenteel nog 385 woningen (kleinschalig) worden aangepast in verband met verkeerslawaai. Voor de begeleiding van dit project wordt extra inzet gevraagd van de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland-Noord. In de kadernota is hiervoor een krediet opgenomen van
€ 246.000

Ontwikkeling Tuindersweijde Obdam
Polderweijde Obdam is nagenoeg afgerond. Voor de ontwikkeling van Tuindersweijde worden voorbereidingen getroffen om tot overeenstemming te komen met de ontwikkelaar/grondeigenaar. Dit kost tijd omdat (financiële) afspraken uit het verleden volledig herzien moeten worden ten gevolge van faillissement van één van de ontwikkelaars. Het uitgangspunt is om in het eerste kwartaal 2019 het bestemmingsplan voor het eerste deel in procedure te brengen, kosten: € 75.000

Invoering Omgevingswet
De invoering van de wet is uitgesteld tot 2021 maar vraagt veel voorbereiding. Op 18 december 2017 heeft de gemeenteraad het procesplan voor de implementatie Omgevingswet vastgesteld. Dit proces heeft een doorlooptijd tot in ieder geval 2024. Ten tijde van dit besluit kon nog geen raming van de invoeringskosten worden gegeven.

De afgelopen periode is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor activiteiten ter voorbereiding op de Omgevingswet. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een omgevingsplan en het opstarten van de regionale samenwerking. Op basis van kengetallen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), concretisering van het project en bundeling van de diverse onderdelen, komen wij tot een voorlopige raming van €550.000 aan implementatiekosten. Wij nemen hiervoor in de begroting 2019 een éénmalig, doorlopend krediet op van €550.000 voor een periode van vier jaar. Naast het opstellen van het omgevingsplan en de omgevingsvisie (inclusief bijbehorende onderzoeken), dient dit krediet ook voor aanpassingen op het gebied van participatie (bijvoorbeeld communicatiecampagne), dienstverlening, opleidingen, informatiearchitectuur en - beveiliging, processen en privacy.

Het procesplan Regionale Implementatie Omgevingswet is de basis voor de verdere voorbereiding op deze regelgeving.

Bomenbeleidsplan

De coalitie heeft in het coalitieprogramma 2018-2022 aangegeven voorstander te zijn van het planten van meer bomen. Bomen zijn erg belangrijk; ze hebben een esthetische waarde, dragen bij aan een betere luchtkwaliteit en reguleren klimatologische omstandigheden. Ook hebben bomen een ecologische- en economische waarde. Tenslotte maar niet onbelangrijk: mensen zijn doorgaans gelukkiger in een bomenrijke omgeving! Om een gezond en gevarieerd bomenbestand te waarborgen is een bomenbeleidsplan essentieel. De borging van dit beleidsplan vindt plaats via het MOP groen. Hiermee lopen wij vooruit op de doelstelling ‘hoge kwaliteit leefomgeving’ uit het collegeprogramma. In de kadernota is eenmalig € 25.000 opgenomen.

Economie en toerisme

De gemeente heeft geen budgetten voor economie en toerisme, terwijl er met enige regelmaat regionale en lokale initiatieven plaatsvinden (Haringparty voor ondernemers, Ironman NL etc.) die ondersteuning behoeven van de gemeente. Daarnaast worden er in de gemeente vele vrijwilligers ingezet die in aanmerking komen voor een kleine vergoeding of ‘bedrijfskleding’ (denk o.a. aan sluiswachters). Het is daarom gewenst hiervoor structureel budget op te nemen. In de kadernota is een regionaal budget van € 20.000  en een lokaal budget van € 20.000 opgenomen.